Days
Hours
Minutes
Seconds
Μέχρι τα Διασυλλογικά Πρωταθλήματα 2017

Ely Culbertson


Η προσωπικότητα του Ely Culbertson (1891-1955) κυριάρχησε στον χώρο του μπριτζ τις δεκαετίες ’30 και ’40. Έπαιξε πολύ σημαντικό ρόλο στην διάδοση του και πολλοί αναφερόνταν στο άτομό του ως τον άνθρωπο που δημιούργησε το Contract Bridge. Πέρα από το αδιαμφισβήτητο επιχειρηματικό του ταλέντο, ήταν κατά βάση ένας showman που έγινε εκατομμυριούχος, ένα χαρισματικό άτομο με κύριο χαρακτηριστικό του την υπερβολή, που έχασε και κέρδισε περιουσίες πολλές φορές κατά την διάρκεια της καριέρας του.



Γεννήθηκε στην Ρουμανία από Αμερικανό πατέρα και Ρωσίδα μητέρα. Σπούδασε στην Σορβόννη και στο πανεπιστήμιο της Γενεύης. Η γλωσσομάθεια του ήταν παροιμιώδης: γνώριζε άριστα Ρωσικά, Αγγλικά, Γαλλικά, Γερμανικά, Ισπανικά και Τσεχικά, και επιπλέον είχε γνώση 7 άλλων γλωσσών, ανάμεσά τους και αρχαία Ελληνικά. Η θρυλική πολυμάθεια του, για την οποία πολλοί τον θαύμαζαν, ήταν έμφυτη: είχε γεννηθεί αυτοδίδακτος και τα βράδια δεν κοιμόταν αν πριν δεν είχε διαβάσει οτιδήποτε θα εμπλούτιζε τις γνώσεις του. 



Το 1923 παντρεύεται την Joshephine, μία επιτυχημένη δασκάλα και παίκτρια του Auction Bridge, το οποίο και έγινε η βασική τους ασχολία. Όταν σταδιακά άρχισε να εξαπλώνεται η νέα παραλλαγή του παιχνιδιού, το ζευγάρι είδε μία δυνατότητα να αναδειχθεί. Ο Culbertson άρχισε να προβάλλει τον εαυτό του ως αυθεντία, γεγονός που δεν απείχε από την πραγματικότητα καθώς διέπρεπε σε όλους τους τομείς, είτε παικτικά, είτε οργανωτικά και συνέβαλε τα μέγιστα στην διάδοση του παιχνιδιού την πρώτη δεκαετία από την στιγμή που εμφανίστηκε. 




Ο C. ήταν ιδιοφυΐα στον τομέα της δημοσιότητας. Προέβαλε με κάθε τρόπο, σε όλα τα μέσα της εποχής του (εφημερίδες, ραδιόφωνο και κινηματογράφο) τα νικηφόρα αποτελέσματα της ομάδας του, η οποία έδωσε μία σειρά αγώνων σε Αμερική και Αγγλία και κέρδισε σε όλους, αιτιολογώντας την υπεροχή της ως αποτέλεσμα του αρτιότερου αγοραστικού της συστήματος. Στην πραγματικότητα, τα μέλη της ομάδας υπερτερούσαν παικτικά έναντι των υπολοίπων και σύμφωνα με μεταγενέστερες δηλώσεις τους, τα αποτελέσματα θα ήταν τα ίδια με οποιοδήποτε αγοραστικό σύστημα και αν παίζανε. 



Ίδρυσε το περιοδικό The Bridge World, το οποίο συνεχίζει να εκδίδεται μέχρι και τώρα και έγραψε πλήθος άρθρων και βιβλίων σχετικών με το άθλημα. Ήταν ιδιοκτήτης της πρώτης κατασκευαστικής εταιρίας παιγνιόχαρτων φτιαγμένων από πλαστικό καθώς και μίας αλυσίδας σχολών όπου διδασκόταν το αγοραστικό του σύστημα από εξειδικευμένους δασκάλους. Αν και συνέχισε να παίζει ελεύθερη παρτίδα για πολλά χρόνια, είχε εγκαταλείψει το αγωνιστικό μπριτζ από το 1938, όταν θέλησε να αφοσιωθεί απερίσπαστα στις εργασίες του για την παγκόσμια ειρήνη, καθώς ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος βρισκόταν προ των πυλών. 


Η δεκαετία 1929-1939 ήταν η εποχή των μπριτζιστικών μονομαχιών. Κάθε ομάδα που προσπαθούσε να αναδειχθεί στον χώρο, προκαλούσε κάποια άλλη με έπαθλο την αναγνωρισιμότητα και την υπεροχή στο στερέωμα του μπριτζ. Η πιο διάσημη αναμέτρηση ήταν αυτή μεταξύ Ely Culbertson και Sidney Lenz, η οποία έλαβε χώρα στη Νέα Υόρκη τον χειμώνα του 1931 και έμεινε γνωστή ως «Η Μπριτζιστική Μάχη του Αιώνα». Οι ιδέες του C. όπως τις περιέγραφε στο best-seller του Blue Book είχαν επικρατήσει μεν στη Βόρια Αμερική αλλά δεν είχαν μόνο υποστηρικτές. Οι παίκτες της αντίθετης σχολής οργανώθηκαν με τον όνομα Bridge Headquarters και εξέδωσαν το δικό τους Επίσημο Σύστημα. Καθώς ο κόσμος είχε χωριστεί σε δύο αντίπαλα στρατόπεδα και οι δηλώσεις από μόνες τους δεν ήταν αρκετές ώστε να γείρουν την πλάστιγγα υπέρ της μίας ή της άλλης μεριάς, αποφασίστηκε τελικά να δοθεί ένα ματς ώστε να φανεί ποια σχολή υπερτερούσε. Ο C. θα έπαιζε κυρίως με την Joshephine (την οποία οι ιστορικοί του χώρου θεωρούσαν την δυνατότερη παίκτρια από τους δύο) ενώ οι Sidney Lenz και Oswald Jacoby θα αντιπροσώπευαν το βασικό αντίπαλο ζευγάρι. 

Ο αγώνας αποτελείτο από περισσότερες από 150 παρτίδες και διεξάχθηκε με όλους τους προβολείς της δημοσιότητας στραμμένους επάνω του. Το ματς ήταν πρωτοσέλιδο στις εφημερίδες σε όλο τον κόσμο καθ’ όλη την διάρκειά του και ήταν το κύριο θέμα σε εκτενείς αναφορές και στο ραδιόφωνο. Ο αγώνας μεταδιδόταν σχεδόν λεβέ προς λεβέ. Οι διασημότητες της εποχής σχημάτιζαν ουρά μέσα και έξω από τον χώρο διεξαγωγής προσπαθώντας να δουν έστω στιγμιαία τα πρόσωπα των παικτών ή τουλάχιστον την εξέλιξη μιας λεβέ. Ο ίδιος ο Culbertson είχε αποκαλέσει τον αγώνα ως το μεγαλύτερο ηδονοβλεπτικό show όλων των εποχών. Μετά το τέλος του αγώνα δημοσιεύτηκαν βιβλία, αναλύσεις επί αναλύσεων και αρχεία για κάθε φάση του. Το πιο σημαντικό πάντως χαρακτηριστικό του και ο κύριος λόγος για τον οποίο έμεινε στην ιστορία ήταν η γιγαντιαία ώθηση που έδωσε στο παιχνίδι σε μία χρονική στιγμή μάλιστα κατά την οποία το μπριτζ ήδη βρισκόταν σε περίοδο άνθησης.


Νικητές του ματς αναδείχτηκαν οι Culbertson με αποτέλεσμα να κυριαρχήσουν πλήρως στον χώρο, είτε ως συγγραφείς είτε ως δάσκαλοι μέχρι και την εμφάνιση του Goren, την δεκαετία του 1950. Η προσφορά τους τόσο σε πρακτικό όσο και σε θεωρητικό επίπεδο ήταν συνεχής και ουσιαστική. Ο C. ήταν ο πρώτος που αξιολόγησε την κατανομή του χεριού ως ισάξια αν όχι ανώτερη των πόντων και διαμόρφωσε τις προαπαιτήσεις των ανοιγμάτων. Δικές του ιδέες ήταν και οι επιτακτικές αγορές, συμπεριλαμβανομένου και του one-over-one όπως και οι αγορές τετράφυλλων, οι οριοθετημένες αγορές ΧΑ, οι δυνατές αγορές στο 2ο επίπεδο και οι ερωτηματικές για άσους και για σλεμ όπως το 4ΧΑ ή το Grand Slam Force.             







                                                                
                                                                       ♥       ♥
                                                                  ♥ ♠ ♦               
                                                               ♥ ♠  ♣        ♣     ♦                 
                                                      ♥ ♠    ♦ ♣    ♥ ♠        ♣ ♥ ♠     
                                                  ♦   ♦  ♣ ♥ ♠    ♦ ♣            ♥                        ♣ ♥      
                                                           ♦  ♠ ♦ ♣ ♥ ♠       
                                                                ♣     ♥ ♠           ♥        ♥ ♠           
                                                            ♣ ♥ ♠     ♦ ♣        
                                                                                ♣